Rehabilitacja stomatologiczna jest ważną dziedziną fizjoterapii, która zajmuje się profilaktyką oraz leczeniem zaburzeń w obrębie aparatu ruchowego narządu żucia, w który skład wchodzą stawy skroniowo-żuchwowy. Fizjoterapia skupia się na normalizacji napięć w tkankach miękkich, jak i również przywróceniu fizjologicznej ruchomości w układzie czaszkowo – szyjno – żuchwowym.
Aparat ruchowy narządu żucia, należy do systemu, który odpowiada za oddychanie, przeżuwanie, artykulację, połykanie oraz odczuwanie smaku.

W celu rejestracji prosimy wybrać z formularza: „Fizjoterapia stomatologiczna…

rehabilitacja stomatologincza

Kilka słów o anatomii..

Staw skroniowo-żuchwowy jest symetrycznie parzystym stawem, stanowiącym połączenie żuchwy z czaszką, zawsze poruszającym się równocześnie po obu stronach. Istotną rolę odgrywa krążek stawowy, który oddziela powierzchnie stawowe.

Staw skroniowo-żuchwowy stabilizują trzy więzadła:

• boczne,
  • klinowo-żuchwowe,
  • rylcowo-żuchwowe.

Pod względem anatomiczno-strukturalnym do obszaru czaszkowo-żuchwowego zaliczamy:

• mięsień skrzydłowaty boczny i przyśrodkowy,
  • mięsień skroniowy,
  • mięsień żwacz,

Funkcjonalnie dołączamy mięsień mostkowo-obojczykowo-sutkowy oraz mięśnie podgnykowe i nadgnykowe.

Etiologia

Czynniki, które zwiększają ryzyko powstania patologii stawów skroniowo-żuchwowych to:

• mikrourazy, które mogą powstać podczas jedzenia, śmiechu, ziewania, zaburzenia równowagi mięśniowej – w efekcie mogą prowadzić do artrozy stawów skroniowo-żuchwowych oraz do degeneracji krążka stawowego,
  • bruksizm − chroniczne gryzienie i zgrzytanie zębami spowodowane m.in. nadmiernym stresem, wadami zgryzu,
  • wady zgryzu powstałe na skutek usunięcia zębów oraz zgrzytania zębami,
  • urazy powstające w wyniku silnego uderzenia w bok szczęki lub podbródek oraz urazy odcinka szyjnego kręgosłupa,
  • wady postawy,
  • stany zapalne,
  • stres – wynikające z niego napięcia i zaciskanie zębów.

• ograniczona ruchomość żuchwy, a także widoczne zbaczanie w czasie ruchu,
  • bóle zębów zdrowych,
  • trzaski i trzeszczenie w trakcie otwierania lub zamykania ust,
  • bóle mięśni głowy i karku,
  • szumy w uszach,
  • zaburzenia słuchu,
  • zawroty głowy,
  • zaleganie woskowiny w uszach,
  • częste bóle głowy lokalizujące się w okolicy czołowej, skroniowej oraz potylicznej,
  • odsłonięcie szyjek zębowych, pękanie szkliwa oraz patologiczne ścieranie zębów,
  • zmiany w błonie śluzowej policzków wynikające z nagryzania,

Fizjoterapia

Schemat postępowania przy badaniu pacjenta z zaburzeniami ze strony narządu żucia opiera się na kilku podstawowych krokach. Pierwszym z nich jest dokładny wywiad, następnie przeprowadza się badanie kliniczne w postaci badania palpacyjnego mięśni i stawów, bardzo często zalecane są również badania obrazowe w postaci zdjęć radiologicznych zarówno stawów,  jak i całego uzębienia.

Warto zaznaczyć, że dopiero kompleksowe podejście do leczenia może zagwarantować pożądane efekty. Dobór metod oraz technik rehabilitacji jest indywidualny dla każdego pacjenta.

Celem terapii układu ruchowego narządu żucia jest przede wszystkim:

• redukcja napięcia mięśniowego,
  • redukcja bólu/tkliwości tkanek miękkich oraz samego stawu,
  • poprawa koordynacji nerwowo-mięśniowej,
  • regulacja toru ruchu żuchwy.

Kiedy zgłosić się do fizjoterapeuty?

• Jeżeli zmagasz się z dolegliwościami bólowymi ze strony narządu żucia oraz bólami głowy,
  • dokuczają Ci szumy uszne,
  • przygotowujesz się do leczenia ortodontycznego, protetycznego, chirurgicznego,
  • jesteś w trakcie leczenia bądź po zabiegach w obrębie głowy oraz odcinka szyjnego,
  • zmagasz się z bruksizmem bądź szczękościskiem,
  • zaciskasz nawykowo zęby w reakcji na stres, zgrzytasz zębami.

Do kogo jest skierowana ta terapia?

Do osób:

• zmagających się z dysfunkcjami w okolicy szczęki i żuchwy,
  • bólami głowy,
  • stanami napięciowymi,